Kolejny projekt po przygotowaniu Ewangelii Piotra to nowe tłumaczenie Ewangelii Jana w wersji synoptycznej. W tradycyjnej biblistyce wskazuje się na związki Jana z tekstem Marka, ewentualnie Łukasza lub obydwu. Z Mateuszem zachodzi najmniejsza korelacja.
I już na samym początku, po kilku perykopach, zauważamy, że coś nie pasuje.
Świadectwo Jana Chrzciciela. Narracja Jana łączy treści z Łukasza 3:15-16, Marka 1:3-4 i 7, oraz… Dziejów Apostolskich 13:25. Zwrot οὗ οὐκ εἰμὶ ἄξιος „któremu nie jestem godzien” występuje tylko w dwóch miejscach, u Jana i w Dziejach. ὁ ὀπίσω μου ἐρχόμενος („za mną idący”) znajdziemy w tej wersji tylko u Jana oraz Mateusza. Dzieje zamiast „ὀπίσω μου” (za mną, po mnie) mają „μετ᾽ ἐμὲ” (za mną, ze mną, po mnie). „Rzemień” występuje tylko w narracji Jana, Marka i Łukasza. Zwrot „ten jest Wybrańcem Boga” (dosł. wybranym, ὁ ἐκλεκτὸς τοῦ θεοῦ) znajdziemy poza Janem tylko u Łukasza 23:35. Narracja pustego grobu jest niemalże identyczna u Jana i Łukasza, ale ma drobne elementy wspólne z Markiem i Mateuszem.
Inaczej mówiąc, Jan prezentuje treści stanowiące mieszankę nie tylko synoptyków, ale też wersji z Dziejów Apostolskich. Słowa Jochanana Chrzciciela występują w kilku wariantach (redakcyjnych bądź translacyjnych). I teraz zachodzi pytanie: czy redaktor Jana pisząc swoją ewangelię wertował cztery inne księgi i brał z nich to i owo, czy synoptycy korzystali z Jana, a może poszczególne zbieżności i różnice wynikają z czegoś zupełnie innego: wszyscy autorzy NT korzystali z tych samych tekstów (tekstu?) źródłowych, tej samej, wcześniejszej ewangelii, która zaginęła w odmętach tworzenia kanonu.
Papiasz wspomina o dwóch tłumaczeniach hebrajskiego Mateusza, które każdy przerabiał jak umiał. Logia Pańskie występują w kilku wersjach, co jest już tematem na osobny post. Wszystkie różnice, które widzimy (np. czasem Łukasz jest bardziej Mateuszowy w stylu niż Mateusz) świadczą o korzystaniu z tekstów, które były w obiegu, ale które zostały zniszczone, które uległy zapomnieniu, możliwe, że wraz z grupą judeochrześcijan.

