W wielu opracowaniach związanych z dniem narodzenia Jezusa pisze się, że żadna z ewangelii nie wskazuje wprost, w jakim dniu Jezus przyszedł na świat. Nic bardziej mylnego. W historii narodzin wg Łukasza wskazano w miarę dokładnie, kiedy narodził się Jan Chrzciciel oraz jego krewniak, Jezus Nazorejczyk.
Otóż Mariam poczęła w 6 miesiącu ciąży Elżbiety, matki Jana (Łk 1:30-37).
1:30 Rzekł jej posłaniec: «Nie bój się, Mariam, znalazłaś bowiem łaskę u Boga. 1:31 Oto poczniesz w łonie i urodzisz syna; i nadasz mu imię «Jezus». … 1:36 A oto Elżbieta, krewna twoja, ta, którą nazywano bezpłodną, poczęła syna w starości swojej, i jest już w szóstym miesiącu.
Elżbieta z kolei poczęła po zakończeniu świątynnej służby jej męża Zachariasza (Łk 1:23-24), kapłana należącego „do oddziału Abiasza” (Łk 1:5), który to pierwszą służbę odbywał w dziewiątym i dziesiątym tygodniu hebrajskiego roku (a drugą pół roku później).
1:5 Zdarzyło się, [że] w dniach Heroda, króla Judei, był pewien kapłan ze zmiany Abiasza, imieniem Zachariasz, a żona jego, imieniem Elżbieta, była jedną z córek Aarona. … 1:23 I zdarzyło się, że gdy minęły dni jego służby, odszedł do swojego domu. 1:24 Zaś po tych dniach jego żona, Elżbieta, poczęła, i w odosobnieniu trzymała się pięć miesięcy, mówiąc: 1:25 «Tak bowiem mi uczynił Pan w dniach, kiedy wejrzał [na mnie], by zdjąć ze mnie hańbę pośród ludzi».
Jezus narodził się więc pół roku po Janie Chrzcicielu, 15 miesięcy po nawiedzeniu Zachariasza.
Zmiana Abiasza
Jeżeli przyjmiemy pierwszą zmianę – Jezus rodzi się pod koniec września (a Jan pod koniec marca), jeżeli drugą, to wtedy Jezus przychodzi na świat pod koniec marca, a Jan pod koniec września. Inaczej mówiąc: Jan oraz Jezus przychodzą na świat w okolicach równonocy wiosennej oraz jesiennej.
Przyjmuje się, że autor miał na myśli pierwszą zmianę Abiasza, co koresponduje ze świętem Sukkot. W trakcie tego święta Izraelici spali na polach, wspominając ucieczkę z Egiptu (a autor Łk nawiązuje w ten sposób do relacji z Mateusza i pisze o pasterzach wypasających stada na polach).
W wersji Łukasza Jezus nie tylko rodzi się z Dziewicy, w mieście związanym z kultem bogini urodzaju (Bet-Lahamu), ale też… w astronomicznym znaku Dziewicy (Virgo), który dwa tysiące lat temu pojawiał się na porannym niebie w dniu równonocy jesiennej (tak jak Ryby w dniu równonocy wiosennej).
Virgo i Pisces leżą naprzeciwko siebie na pasie zodiakalnym i te dwa gwiazdozbiory, dwie równonoce, wybrał Łukasz jako czas narodzin dla Jana i Jezusa.
To, że ewangelia Łukasza wskazuje na koniec września wiemy od setek lat, nikt jednak do tej pory nie zauważył, że dwa tysiące lat temu koniec września oznaczał dosłowne „narodzenie z Dziewicy” – pod gwiazdami Virgo.